ActiveCampaign wit logo op blauwe achtergrond

Vraag jij je je af wat tags binnen ActiveCampaign voor functie hebben, en wat je er allemaal mee kunt doen? Dan ben je op het juiste adres aangekomen. Na het lezen van dit blog zal alles duidelijk zijn.

Wat zijn tags in ActiveCampaign

Tags of in het Nederlands Labels worden binnen ActiveCampaign gebruikt om contacten extra informatie mee te geven. Deze informatie kan gebruikt worden binnen automatiseringen, en om campagnes gesegmenteerd te versturen. Maar je kunt met tags ook heel specifiek contacten uit je contactlijsten filteren.

Tags aanmaken? bekijk de video

Het aanmaken van tags is heel gemakkelijk. In deze video nemen we je er stap voor stap door heen. En je krijg gelijk wat tips hoe met tags om te gaan.

Tags en contactlijsten

Mensen die voor het eerst met een marketing automation tool als ActiveCampaign gaan werken hebben vaak de neiging te veel contactlijsten aan te maken. Als je dit doet raak je heel snel het overzicht kwijt. 

Ok nu weet je wat je niet moet doen, maar hoe moet het dan wel?

In ActiveCampaign werken tags en contactlijsten heel sterk samen. Zo maak je een paar algemene lijsten aan. Denk aan, alle contacten, nieuwsbrief en downloads. En vervolgens verdeel je contacten in deze lijsten verder met tags.

Lees meer over lijsten in dit blog

Stel je voor dat je een grote lijst hebt met iedereen die een download heeft gedaan. En tags die aangeeft welke download ze gedaan hebben. Op deze manier hou je veel meer overzicht in je account, én heb je de gedetailleerde informatie die je wilt!

Tags en segmenteren

Tags kun je ook heel goed gebruiken om campagnes te segmenteren. Segmenteren houd in dat je een gedeelte (segment) van je een contactlijst een mailing stuurt in plaats van de hele lijst. Je kunt hier meer over lezen in een ander blog dat we hebben geschreven.

Hier lees je meer over segmenteren en ActiveCampaign

Door op deze manier heel specifiek emails te versturen blijf je relevant voor je contacten en overlaad je ze niet met onnodige emails. Dit zal je heel wat onnodige uitschrijvingen schelen.

Tags en automatiseringen

Binnen automatiseringen kun je heel veel doen met tags in ActiveCampaign. Je kunt namelijk in een automatisering een tag toevoegen, of verwijderen. En dit bied een scala aan mogelijkheden voor jou als gebruiker.

Website tracking en tags

Zoals je misschien al wel weet kun je met ActiveCampaign meer dan alleen emails sturen. Je kunt contacten ook volgen op je website met de website tracking code. Je ziet dus precies op welke website pagina’s ze zijn geweest. 

Lees hier meer over ActiveCampaign website tracking

Je zou het dus zo in kunnen stellen dat een contact, na meerdere malen een specifieke website pagina bezocht te hebben, de tag “geïnteresseerd” krijgt. Waarmee je vervolgens weer allerlei automatiseringen of segmentatie acties kan doen.

Formulieren en tags

Je wilt natuurlijk weten waar je contacten vandaan komen. Welke formulieren en landingspagina’s het beste converteren. Ook dit kun je doen met tags binnen ActiveCampaign. Geef een contact zodra hij zich inschrijft op een formulier een tag mee. Zo weet je precies welke formulieren het beste presteren.

Tags als automatisering start trigger

Nu je allerlei tags, ook wel labels, geplaatst heb bij je contacten wil je hier natuurlijk ook gebruik van maken in je automatiseringen. En dat kan met de start triggers:

  • Tag is toegevoegd,
  • Tag is verwijderd.

Zodra er via een andere automatisering, of handmatig een tag aan een persoon word toegevoegd, of verwijderd kun je een nieuwe automatisering starten.

En hiermee gaat natuurlijk een hele wereld van mogelijkheden open. Een contact die een tag (label) heeft gekregen, omdat hij een download heeft gedaan bijvoorbeeld. Hij kan met deze trigger natuurlijk de download ontvangen. Maar ook specifieke opvolg mails die interessant zijn voor dit contact.

Of zodra een contact de ‘geïnteresseerd” tag ontvangt uit “praktisch voorbeeld 1” kan deze tag als trigger dienen om informatie toe te sturen. Maar ook om je sales team in te lichten van een mogelijke warme lead door een deal aan te maken in je CRM-systeem of een notificatie email te sturen. 

Slot woord

Zoals je ziet geven tags in ActiveCampaign heel veel extra functionaliteit. Ze geven je de mogelijkheid overzicht te bewaren en heel specifiek contacten te mailen.

Zie je nou door de bomen het bos niet meer, en wil je met tags meer overzicht creëren in je account. Je kunt ons altijd benaderen met vragen, we denken graag met je mee.


© Copyright - ActiveCampaign Manager

Marketing Automation voor het MKB?

Ben jij ook benieuwd wat je met Marketing Automation kunt doen? Download de brochure!

Houd je inbox in de gaten, je download is onderweg.

Subscribe To Our Newsletter

Join our mailing list to receive the latest news and updates from our team.

You have Successfully Subscribed!