ActiveCampaign contacten opschonen voor betere bezorgkwaliteit

ActiveCampaign wit logo op blauwe achtergrond

Het bijhouden van een schone lijst(en) van contacten in je ActiveCampaign account is essentieel als het gaat om succesvolle en impactvolle e-mailmarketing. Door e-mails naar een schone lijst te sturen, zorgt je ervoor dat je alleen e-mails verstuurt naar personen die ook van je willen horen. Dit verhoogt niet alleen de betrokkenheid van je contacten, maar het helpt ook met de algehele afleverbaarheid, afzender reputatie en om de inbox plaatsing van je mails te verbeteren.

In dit artikel lees je het volgende:

  • Waarom je contactlijst(en) moet opschonen
  • Hoe je contactenlijst(en) makkelijk kunt opschonen
  • Hoe je lijsten importeren bij het overstappen naar ActiveCampaign

Waarom je contactlijst(en) moet opschonen

Het bijhouden van een schone lijst met contacten is essentieel voor goede e-mailmarketing en heeft verschillende voordelen, waaronder:

Hogere betrokkenheid (meer openingen en klikken) voor je e-mails

Als je inactieve contacten uit je lijst verwijdert, betekent dit dat je e-mail verzendt naar contacten die eerder geneigd zijn om je campagnes te openen en op een call-to-action te klikken. Als je inactieve contacten verwijdert, gaat het aantal contacten omlaag, maar dat is oké. Je behoudt namelijk de contacten die er het meest toe doen en die een positieve invloed zullen hebben op je algehele afleverbaarheid.

Blijf de lijstverloop voor

E-mailmarketeers zouden in de loop van een jaar ongeveer 30% van hun contactenlijst moeten verliezen. Dit is normaal, tot op zekere hoogte. “Churn” is het aantal contacten dat bounced, zich afmeldt of oud wordt op je lijst. Door je lijst regelmatig op te schonen, kunt je oude, niet-verbonden contacten verwijderen voordat ze de gezondheid van je afzender kwaliteit gaan schaden.

Beter inzicht in uw e-mailmarketingstrategie

Door e-mails te sturen naar een lijst met contacten die niet betrokken zijn, kan het moeilijk zijn om te zien hoe goed je campagnes presteren, waardoor het moeilijk wordt om te weten wat je in je strategie moet veranderen. Door inactieve contacten te verwijderen, krijgt je een nauwkeurigere rapportage en krijgt je een beter inzicht in wat wel en niet werkt.

Als je lijsten niet routinematig opschoont, riskeert je een afname van de openings- en klikfrequenties en een toename van spamklachten en bounces. Deze dragen allemaal bij aan een slechte afleverbaarheid, een slechte afzender reputatie en het blokkeren van je domein door ISP’s.

Je contactenlijst(en) opschonen

Het bijhouden van contact betrokkenheid en het verwijderen van inactieve contacten is een best practice die alle e-mailmarketeers zouden moeten implementeren. Dit zal je helpen te zien welke contacten betrokken zijn en welke contacten je programma en domeinreputatie schaden.

ActiveCampaign heeft tools die je kunt gebruiken om zowel inactieve contacten direct van je lijst(en) te verwijderen als de betrokkenheid in de loop van de tijd bij te houden.

Stap 1: automatisering van engagement-tagging

Wij van ActiveCampaign Manager raden alle e-mailmarketeers aan om Engagement Tagging Automations zo snel mogelijk in te stellen. Dit kan met door ActiveCampaign gebouwde automatiseringen zoals deze contact betrokkenheid automation. Hierbij word de betrokkenheid met verschillende tags aangetoond. Dit kan ook met onze in house gemaakte automatisering die hetzelfde doet met een stuk minder handelingen/activiteiten. 

Benieuwd naar onze inhouse automatseringen? Neem contact op.

Deze automatiseringen meten de contactbetrokkenheid in de loop van de tijd te volgen door verschillende tags toe te passen op contacten zoals engaged, non-engaged. Deze tags worden toegevoegd aan of verwijderd uit contacten op basis van hoeveel tijd er is verstreken sinds ze contact hebben gehad met je e-mail of je website hebben bezocht.

Om deze tags te gebruiken, kun je:

  • Een contactsegment met de Engaged-tag maken en campagnes alleen naar dat segment versturen. Door dit te doen, sluit je verzending uit naar contacten die zijn getagd als non-engaged, wat je afleveringspercentages kan helpen
  • Verschillende communicatiekanalen gebruiken, zoals siteberichten of sms, om contact op te nemen met contacten die zijn getagd als non-engaged
  • Contacten toe die zijn getagd als non-engaged toevoegen aan een re-engagement automatiseringsreeks. Als ze niet opnieuw reageren op je communicatie, kunt je ze afmelden van je lijst(en)
  • Contactscores verhogen of verlagen wanneer deze tags op contacten worden toegepast

Stap 2: Engagement Management tool

Als je inactieve contacten liever meteen wilt verwijderen, kunt je dit doen met de “Engagement Management tool”. Deze tool kan zij aan zijn worden toegepast met de Engagement Tagging-automatiseringen die hierboven is beschreven.

De tool “betrokkenheid beheer” schoont je lijst(en) op door contacten te verwijderen die nog nooit een e-mail van je hebben geopend, of die niet binnen een bepaalde periode je e-mails hebben gelezen. Een duidelijk signaal wanneer je deze tool moet inzetten is wanneer als je een afname in je openings- en klikpercentages begint te zien, en een toename in het aantal bounce- en spamklachten.

We raden je aan deze optie als een snelle oplossing te gebruiken terwijl je begint met het implementeren van de Engagement Tagging-automatisering.

Lijsten importeren bij overschakeling naar ActiveCampaign

Als je vanaf een ander platform naar ActiveCampaign migreert, bekijk dan zorgvuldig elke lijst die je gaat overbrengen en verdeel ze in drie afzonderlijke categorieën: geabonneerd, gebounced en afgemeld. Importeer vervolgens elke categorie afzonderlijk. Als je dit doet, voorkom je de fout om e-mails te verzenden naar een gebounced en/of uitgeschreven contacten, wat je afleverbaarheid en de gezondheid van de afzender kan schaden.

Uiteraard is dit inbegrepen in de services van ActiveCampaign Manager. Wil je alles zelf doen is dat natuurlijk helemaal prima. Maar kies je voor een van onze abonnementen dan zorgen wij dat alle contacten van je oude email marketing software 1 op 1 worden overgezet naar ActiveCampaign.

Migreren van geabonneerde contacten

Voor contacten die zijn geabonneerd, wil je ze in je lijst importeren met de status ‘Geabonneerd’. Dit kun je doen door op de importpagina “Importeren als actieve contactpersoon” te selecteren wanneer je je CSV-bestand uploadt.

Contacten die je wilt importeren met de status Geabonneerd, zijn degenen die:

  • Zich expliciet aangemeld hebben voor het ontvangen van marketing e-mails (dus geen gehuurde of gekochte lijsten)
  • Je het afgelopen jaar minimaal één e-mail hebt gestuurd
  • Betrokken waren bij je communicatie in de afgelopen 12 maanden

Wanneer je deze contacten importeert, wil je er een tag aan toevoegen om te laten zien dat ze zijn geabonneerd en afkomstig zijn van je vorige platform. De tag zou er bijvoorbeeld als volgt uit kunnen zien: inschrijving_jeoudesoftware

We raden ook aan om de volgende informatie van je vorige platform (indien beschikbaar) te importeren wanneer je geabonneerde contacten importeert. Deze informatie kan worden opgenomen in je CSV-importbestand en kan worden toegewezen aan een aangepast veld dat je aanmaakt in je ActiveCampaign-account:

Betrokkenheidsscore

Sommige e-mailmarketingplatforms, zoals MailChimp, geven scores voor contactbetrokkenheid. Je kunt deze scores in je ActiveCampaign-account importeren en ze gebruiken om je eigen scoresysteem voor contacten te creëren. Bovendien kun je deze informatie gebruiken om segmenten van je contacten te maken. Als je dit doet, wordt het gemakkelijk om eerst e-mails naar je meest betrokken abonnees te sturen om je verzendende server goed op te warmen. Dit is een best practice voor deliverability die we alle klanten aanbevelen die naar ActiveCampaign migreren.

Meest recente contactdatum

Eenmaal geïmporteerd, kunt je deze gegevens gebruiken om segmenten van je contacten te maken. Terwijl je je verzendende server opwarmt, wil je e-mails sturen naar contacten die het laatst contact met je hebben gehad, bijvoorbeeld in de afgelopen 30-60 dagen. Deze contacten hebben meer kans om e-mails te ontvangen die je verzendt vanuit je ActiveCampaign-account en dit zal je helpen een langdurige, gezonde afzender reputatie op te bouwen.

Lijst met aanmeldingsdatum

Je moet de aanmeldingsdatum van de lijst meenemen in je import, omdat dit helpt om je toestemming voor aanmelding te bewijzen. Wat natuurlijk moet van de AVG wetgeving.

Geretourneerde (bounce) contacten migreren

Voor contacten die een bounced-status hebben ontvangen op je vorige platform, wil je zorgen dat ze afzonderlijk worden geïmporteerd in je uitsluitingslijst. Een uitsluitingslijst is een lijst met e-mailadressen die geen campagnes en automatiserings-e-mails van je kunnen ontvangen. Elk ActiveCampaign-account wordt geleverd met een uitsluitingslijst.

Bovendien wil je bij het importeren een tag toepassen op deze contacten, waarbij je moet opmerken dat ze een bounce status hebben gekregen op een lijst in je vorige platform. De tag zou er bijvoorbeeld als volgt uit kunnen zien: bounced_lijstnaam_jeoudesoftware

Wanneer je deze contacten importeert, wil je de optie “Importeren als uitgesloten” gebruiken in de vervolgkeuzelijst “Importopties”. Je hoeft voor deze import geen lijst te selecteren onder de optie “Lijst(en) selecteren”.

Uitgeschreven contacten migreren

Contacten die op je vorige platform een uitgeschreven status hebben gekregen, wil je ook afzonderlijk in je lijst importeren als afgemelde contacten en bij het importeren een tag op ze toepassen waaruit blijkt dat ze zich eerder hebben afgemeld. De tag zou er bijvoorbeeld als volgt uit kunnen zien: uitgeschreven_jeoudesoftware.

Wanneer je deze contacten importeert, wil je de lijst selecteren van de contacten waarvan ze zich hebt afgemeld onder “Selecteer lijsten” en de optie “Importeren als afgemeld contact” in de vervolgkeuzelijst “Importopties” gebruiken.

Slotwoord

Je hebt in dit artikel kunnen lezen hoe je binnen ActiveCampaign het best om kunt handelen om je je contact lijst(en) zo actief en up-to-date mogelijk te houden. En we hebben je uitgelegd waarom dit zo belangrijk is. Ook hebben we je stap voor stap uitgelegd hoe je contacten met een verschillende status kunt importeren in ActiveCampaign.

Met dit artikel bij de hand zou het je dus moeten lukken om nieuwe contacten op de juiste manier te importeren, en om te meten hoe betrokken je contacten zijn bij je mailings. 


Wil dit nu niet helemaal lukken? Of heb je liever de zekerheid dat dit alles door een professional word gedaan? Neem dan vrijblijvend contact op, er zit altijd een medewerker voor je klaar om je vraag te beantwoorden.


© Copyright - ActiveCampaign Manager

Marketing Automation voor het MKB?

Ben jij ook benieuwd wat je met Marketing Automation kunt doen? Download de brochure!

Houd je inbox in de gaten, je download is onderweg.

Subscribe To Our Newsletter

Join our mailing list to receive the latest news and updates from our team.

You have Successfully Subscribed!